Baterie
Dnes se podíváme na jednu z nejdůležitějších součástí elektrického motocyklu - baterii. Přestože na trhu stále můžeš narazit na baterie zastaralých technologií, jako jsou například baterie na bázi olova, popř. niklu, nejsou příliš běžné a serióznějších značky je nepoužívají. Mají nízkou kapacitu a životnost a jejich jedinou výhodou tak zůstává nízká cena.
Nejběžnějšími technologiemi výroby baterií v dnešních elektromobilech a elektroskútrech jsou Li-ion a LiFePO4, pojďme se na ně podívat blíže.
Li-ion baterie
Lithium-iontové baterie jsou dnes nejrozšířenějšími bateriemi v elektrických vozidlech a elektronických zařízeních. Skládají se z lithiových článků (představ si je jako větší tužkové baterie), které uchovávají energii prostřednictvím elektrochemické reakce.
Výhody a nevýhody
Lithium-iontové baterie mají vysokou hustotu energie, což se v porovnání s jinými technologiemi projeví nižší hmotností a rozměry. Kromě toho tyto baterie netrpí paměťovým efektem a mají delší životnost. Jejich hlavní nevýhodou je však cena, která je výrazně vyšší než u starých typů baterií.
LiFePO4 baterie
Lithium-železo-fosfátové baterie, známé spíše jako LiFePO4, jsou variantou lithium-iontových baterií. Hlavní rozdíl spočívá v použití fosforečnanu železa jako katody namísto sloučenin kobaltu, který je běžnější u Li-ion baterií.
Výhody a nevýhody
Tyto baterie mají delší životnost než běžné Li-ion baterie, což znamená, že baterie zvládne větší počet nabíjecích cyklů před tím, než začne výrazněji klesat její kapacita. Jejich provoz je bezpečnější, protože je u nich menší pravděpodobnost přehřátí nebo vznícení. Energetická hustota je ale trochu nižší, což může mít za následek větší hmotnost a velikost ve srovnání s Li-ion bateriemi. Přesto je jejich pořizovací cena konkurenceschopná a dopad na životní prostředí je nižší. Dnes je považujeme za nejlepší technologii pro výrobu baterií do elektrických motorek.
Další parametry
Kromě technologie výroby sledujeme u baterie i další parametry, jako jsou její napětí a kapacita.
Napětí baterie (a tím i motoru skútru) má zásadní vliv na výkon motoru. Napětí se měří ve voltech (V). Vyšší napětí umožní motoru dosáhnout vyšší rychlosti, ale také tzn. kroutícího momentu, což je síla, kterou motor otáčí kolem a tu v praxi doceníš hlavně při akceleraci nebo při jízdě do kopce. Nejvýkonnější skútry a motorky v běžných kategoriích pracují s napětím 72 nebo 74V, ty nejmenší a nejslabší 48V.
Dalším parametrem je kapacita baterie, která se udává v Ah, ampérhodinách. Čím má baterie větší kapacitu, tím víc energie do ní lze uložit a tím dál s ní dojedeš. Větší kapacita ale znamená také větší velikost a hmotnost (a také cenu) a tak je vždy potřeba zvážit, jestli se nám za větší kapacitu vyplatí si připlácet.
Vyjímatelné vs. pevné baterie
Jak už jsme zmínili v článku o nabíjení, z praktického hlediska je důležité, zda je možné (resp. praktické) baterii z motocyklu vyjmout a nebo ne. Menší městské skútry si vystačí s bateriemi o hmotnosti do cca 15kg, ty s delším dojezdem mohou mít takové baterie dvě. Ve většině případů jsou vyjímatelné a můžeš je tak nabíjet doma. Zejména u levnějších modelů je běžné, že k bateriím jsou připojené napájecí kabely, ty je před vyjmutím třeba odpojit. Nabíječka se pak připojuje kabelem ke stejnému konektoru.
Dražší modely mohou mít na bateriích speciální pevné konektory bez kabelů, které se spojí s protikusem při zasunutí baterie do slotu. Ty se před vyjmutím jen odjistí a následně vsunou do nabíjecí stanice.
U velkých skútrů a motorek mohou baterie vážit i přes 70kg a není možné je pravidelně vyjímat. Takové stroje je nutné nabíjet s pomocí kabelu připojeného přímo k motorce přes konektor, který je většinou chráněný gumovou nebo plastovou krytkou.
Diskuse